Sunday, January 19, 2014

Protein dan Kalsium Galakkan Pertumbuhan Rambut

Selepas bersalin kaum ibu tidak akan terlepas dari masalah keguguran rambut. Ianya adalah perkara normal. Wanita mempunyai anggaran rambut sebanayak 100000 helai rambut. Purata keguguran rambut setiap hari adalah 100 helai. Pertambahan hormon estrogen semasa hamil menyebabkan pertumbuhan rambut yang banyak. Pada waktu hamil rambut ibu dikatakan lebih tebal dan sihat. Selepas bersalin hormon estrogen akan turun secara mendadak sehingga kembali semula ke paras normal. Penurunan hormon ini akan berlaku berterusan dalam tempoh 2 hingga 3 bulan tetapi bergantung juga kepada wanita tersebut. Sepanjang masa ini keguguran akan berlaku dengan sangat teruk.
Ada juga kata-kata orang tua yang bahawa sekiranya si anak mula menyembur air liur bermulalah keguguran rambut ini.
Keadaan keguguran rambut ini akan berterusan sehingga 3-6 bulan atau boleh juga mnececah sehingga 9 bulan. Perkara ini tidak dipengaruhi oleh penyusuan susu ibu. Selepas itu, keadaan akan kembali sepertti biasa.

Untuk menggalakkan pertumbuhan rambut terdapat beberapa tips:
1. Banyakkan pengambilan protein dan kalsium untuk kuatkan akar rambut. Apa produk Shaklee yang ada kalsium dan protein? ESP da protein...Ostematrix ada kalsium..
2. Kurangkan pengambilan makanan dengan perisa, pewarna dan bahan tambahan tiruan seperti MSG dll.
3. Menyapu kulit kepala dengan santan atau minyak zaitun at least 1 minggu sekali.
4. Pengambilan makanan tambahan seperti herba untuk rambut atau multivitamin (Shaklee?) sangat penting untuk kesihatan rambut.

No comments:

Post a Comment